Translate

Kesabaran Ditakrif pada Insiden Pertama

http://speakerpecah.blogspot.com
Rasulullah tidak melarang wanita menziarahi kubur (hukum harus).

Hadith: 
Daripada Anas RA katanya, “Pada suatu hari Rasulullah melalui seorang wanita yang sedang menangis di tepi kubur lalu baginda bersabda : “Bertaqwalah kamu kepada Allah Azza wa Jalla dan bersabarlah.” Perempuan itu menjawab, “Pergilah, kerana engkau tidak menerima musibah sebagaimana yang aku alami sekarang.” Perempuan itu tidak mengetahui bahawa yang di hadapannya itu ialah Rasulullah SAW. Kemudian perempuan itu diberitahu bahawa lelaki itu ialah Rasulullah SAW lantas dia segera pergi ke rumah Rasulullah dan didapati tiada penjaga pintu di situ, lalu dia berkata (kepada Rasulullah SAW), “Sesungguhnya tadi aku tidak mengenali engkau wahai Rasulullah.” Maka Nabi SAW bersabda, “Sesungguhnya kesabaran itu hanyalah pada insiden (pertembungan) pertama.
sila lawat http://speakerpecah.blogspot.com
Huraian Hadith: 
  1. Nabi SAW sangat bertawaduk dan bersikap santun terhadap orang jahil.
  2. Kesabaran menghadapi musibah adalah bukti keimanan dan taqwa.
  3. Amar makruf nahi mungkar wajib dilaksanakan pada bila-bila masa dan di mana sahaja.
  4. Harus bagi wanita menziarahi kubur, kerana Rasulullah tidak melarang wanita berkenaan daripada menziarahinya.
  5. Kesabaran itu dituntut dan dipuji perlakuannya pada mula-mula pertembungan dengan bala dan kesusahan, kerana dengan berlalunya masa musibah itu akan dilupakan dan perasaan akan ringan dengan sendiri.
  6. Sifat kesabaran itu juga hendaklah dilaksanakan tatkala kita menghadapi kebingungan (kebuntuan hidup) untuk menghindarkan diri daripada syaitan dan daripada termasuk ke dalam lubuk kehinaan.







0 komentar:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...